Nieuws uit groep 7/8

donderdag 12 januari 2023

Voor de kerstvakantie misten we een heleboel kinderen en was ik helaas ook ziek.Wat fijn om iedereen weer te zien afgelopen maandag! Nadat we uitgebreid de vakantie hebben besproken hebben we alle oude werkboeken in onze tas gestopt. We zijn namelijk bij zowel rekenen, als spelling en taal bij een nieuw blok, blok 5.Bij taal werken we in groep 7 over “Nederland” en in groep 8 over “Buurt”.  De lessen die aan bod komen (ieder blok) zijn woordenschat, taal verkennen, spreken en luisteren en schrijven. In die lessen wordt de basis gelegd voor de eindopdracht. De eindopdracht van het thema “Nederland” is een les maken over Nederland voor buitenlandse kinderen. Hierbij leren ze een schrijfplan maken en hoe ze beeldend kunnen schrijven en hun tekst goed vorm kunnen geven. Groep 8 leert een duidelijk verstaanbaar betoog te houden over een gekozen onderwerp. Hierbij leren ze hun standpunt en argumenten goed naar voren te brengen.Het koppelteken is nieuw bij spelling voor groep 7 en qua grammatica wordt aandacht besteed aan het werkwoordelijk gezegde. Groep 8 krijgt een uitbreiding op de leenwoorden en leert het meewerkend voorwerp herkennen.

Bij rekenen zijn we in groep 7 volop bezig met staartdelingen. Hierna gaan we aan de slag met verhoudingstabellen en ook oppervlaktes komen terug in dit blok. Groep 8 is bezig met deelsommen (met kommagetallen), contextsommen en grafieken/diagrammen. Naast het oefenen in het werkboek, oefenen wij ook in MOO met de software van Pluspunt. Deze software is ook buiten school beschikbaar. Sinds een aantal weken werken we ook met Squla. Dit vinden de kinderen erg leuk, maar dit programma is alleen op schooldagen tussen 8.30-15.00 uur beschikbaar.

Aan het begin van het schooljaar, in de Gouden Weken, is er hard gewerkt aan de groepsdynamiek. De groepsafspraken zijn vastgesteld en de groepsnormen zijn bepaald. De periode na de kerstvakantie worden de Zilveren Weken genoemd en in deze periode besteden we extra aandacht aan de groepsvorming. Dit doen we door extra activiteiten hiervoor in te zetten. Deze periode is heel erg geschikt om terug te blikken en vooruit te kijken. Deze weken staan in het teken van meer doen wat werkt en dat wat niet doen anders doen/weg laten. In deze periode wordt er iets anders van de kinderen gevraagd dan aan het begin van het schooljaar. De Gouden Weken zijn het fundament waarop we verder bouwen met elkaar, iedere dag weer.

Vanaf volgende week zullen we aan de slag gaan met de Cito toetsen. Rekenen, spelling (werkwoorden en niet werkwoorden) en begrijpend lezen staan op het programma. Ook nemen we 2 leestoetsen af, namelijk AVI en DMT toets. We zullen iedere dag starten met de Cito toets en zullen hier uitgebreid de tijd voor nemen. Mochten hier nog vragen over zijn, stel ze gerust!