Nieuws uit groep 7/8

donderdag 2 februari 2023

De afgelopen weken zijn we erg druk bezig geweest met de Cito-toetsen. We hebben de toetsen van rekenen, spelling (niet werkwoorden en werkwoorden) en begrijpend lezen gemaakt. Ook heeft juf Marinde de leestoetsen, DMT en AVI, individueel afgenomen. Helaas waren er soms een aantal kinderen ziek, dus die toetsen moeten nog worden ingehaald. De scores staan in Parnassys en vervolgens worden de toetsen geanalyseerd. Door deze analyse weten we wat de leerlingen al wel kunnen en wat de leerlingen nog extra kunnen oefenen. Hele nuttige informatie dus!Volgende week zullen we met taal met een nieuw hoofdstuk beginnen. Voor groep 7 is dat het thema “Helden” en voor groep 8 “Portret”. Groep 7 sluit het hoofdstuk af met een presentatie, groep 8 leert om een kop en een citaat te schrijven. Maar eerst starten we met de lessen van woordenschat, taal verkennen, spreken en luisteren en schrijven.Verder is het nieuwe huiswerk meegegeven van rekenen en spelling. Dit huiswerk is voor de komende drie weken, dus tot de voorjaarsvakantie.Afgelopen week heeft meester Denny weer een lessenserie rondom Close Reading gegeven. We zijn aan de slag geweest met kernwoorden/kernzinnen om de belangrijkste informatie uit de tekst te kunnen samenvatten. Ook hebben we het gehad over verwijswoorden en schematische tekeningen. We proberen een beetje af te wisselen qua tekstsoorten; de vorige keer was het een gedicht, nu een informatieve tekst.

Naast hard werken, is er soms ook tijd voor ontspanning. Zo zijn wij in de klas erg fan van het tv-programma “Wie is de Mol”. Er is, elders in het land, een juf die bij iedere aflevering een kort spel bedenkt. Vorige week hebben we allerlei Zuid-Afrikaanse woorden geleerd. Driehoekdoekie vonden we een erg grappig woord voor bikini en ook holrol is duidelijk een wc-rol.Ook hebben we een lessenserie rondom Robotica gehad. We zijn erachter gekomen dat het programmeren echt stapje voor stapje moet gebeuren. Juf Christine probeerde namelijk als ‘robot’ een boterham met hagelslag te smeren, maar ieder stapje moest duidelijk worden voorgezegd. De afsluiting van dit project is op vrijdag 3 februari op het Zwitsalterrein bij TechnoDiscovery. Hierover zullen we de volgende keer iets schrijven.