Nieuws uit groep 7/8

donderdag 11 mei 2023

In april hebben we de Cito Entreetoets (groep 7) en de Cito Eindtoets (groep 8) gemaakt. Uit de Cito Entreetoets komt een uitslag en dat wordt in juni besproken met ouders en kinderen. Er wordt dan een voorlopig schooladvies gegeven. De kinderen van groep 8 hebben zich al ingeschreven op de middelbare school van hun keuze en de juf heeft al heel veel warme overdrachtsgesprekken gehad met de middelbare scholen. Natuurlijk hebben zij wel de Cito Eindtoets gemaakt. Hiervan verwachten we komende week de uitslag en deze zal worden meegegeven aan de kinderen. Vaak is de uitslag een bevestiging van het niveau waar de kinderen op zullen uitstromen. Mocht de Cito Eindtoets ‘hoger’ uitvallen dan zullen we een gesprek hebben met ouders en zullen we eventueel gaan heroverwegen.

Natuurlijk zijn we na al deze toetsen gewoon doorgegaan met werken. Voor groep 8 is de lesstof momenteel vaak herhaling. Groep 7 is bij rekenen momenteel druk met breuken vermenigvuldigen, percentages uitrekenen en het (om)rekenen van maten. Bij spelling staat het trema meervoud en de gebiedende wijs centraal. Qua woordsoort hebben we het over het bezittelijk voornaamwoord en herhalen we de andere woordsoorten. Met taal zijn we momenteel nog bezig met de thema’s “Buitenissig” (groep 7) en “Rap” (groep 8).

Naast rekenen, taal en spelling zijn we ook veel bezig met Close Reading. We proberen erg te variëren in tekstsoorten. De ene keer is het een gedicht, een informatieve tekst, een verhalende tekst etc. De afgelopen week stond het volgende artikel centraal: ”De helden van de grootste bankroof.” In de eerste sessie hebben we gekeken over wie het ging en wat er gebeurd is. De tweede sessie zijn we dieper ingegaan op de gebeurtenis door meer naar de details te kijken. Bij de laatste sessie ging het over de bedoeling van de schrijver en hebben we ons geprobeerd te verplaatsen in de verzetshelden. Het is mooi om te zien hoeveel de kinderen samen te weten kunnen komen door de bewijzen in de tekst te zoeken!

Tussen al het harde werken door zijn we ook bezig met de musical. Iedereen begint zijn of haar rol steeds beter te kennen en nu is het een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. We verklappen nog niets, maar het gaat een geweldige show worden op vrijdag 30 juni.

Deze week is groep 8 van maandag t/m woensdag op kamp, samen met meester Denny en juf Marinde. Zij zitten deze dagen bij Summercamp Heino.