Nieuws uit groep 7/8

donderdag 7 september 2023

De eerste 3 weken zijn voorbij gevlogen. Er zijn dagelijks activiteiten om elkaar goed te leren kennen.In deze weken, de Gouden weken, wordt de groep gevormd. De afspraken worden steeds duidelijker: “Zo doen wij dit in onze klas.”  Iedere maandag is het maatjes maandag en doen we een opdracht in tweetallen. Op dinsdag staat er een dilemma centraal. Er is geen goed/fout antwoord, maar we merken dat het soms moeilijk is om jouw mening te beargumenteren. Iedere woensdag staat er een weetje centraal. Denksleutels doen we op donderdag. Dit is een vraag, vaak rondom het thema “omgaan met elkaar”. Op vrijdag staat er een verrassing op het programma. Vorige week hebben de kinderen een brug gebouwd van papier. Hierbij stond het samenwerken centraal.Bij de gymles hebben de kinderen ook veel samenwerkingsspellen gedaan. De opdracht “Hoe komen we met elkaar (en de materialen) aan de andere kant van de zaal”, was best pittig. Gevoelens van fanatisme en teleurstelling horen er ook bij. Verder wordt er bij gym en in de pauzes veel aandacht besteed aan ‘Fairplay’. Hierover later meer.Natuurlijk zijn we ook volop bezig met andere vakken rekenen, taal en spelling. Bij het rekenen zijn we met een instapblok begonnen. Groep 7 had het o.a. over het handig rekenen door middel van een kleine som, het cijferend rekenen (plus, min, vermenigvuldigen), breuken in een verhaal en oppervlakte en omtrek. Voor groep 8 stond het opfrissen centraal van de onderdelen: cijferend vermenigvuldigen, rekenen met kommagetallen, prijs berekenen, oppervlakte/inhoud. We rekenen dit jaar in alle groepen in een uitrekenschrift en het is ook de bedoeling dat dit netjes wordt gedaan. Dit is voor sommige kinderen een hele uitdaging, maar dit gaat ons lukken! Ook bij spelling besteden we extra aandacht aan het netjes werken in het dictee schrift. Bij de kantlijn beginnen, fouten op de juiste manier verbeteren etc. De categorieën die aan bod komen zijn herhalingen van vorige jaren.Bij taal heeft groep 7 het over Strips. Zij werken momenteel naar het eindproduct toe. Dat is een eigen strip maken n.a.v. een zelfgeschreven scenario. Groep 8 is bezig met een reisfolder over China, aangezien zij dit thema behandelen.

Kortom, we zijn lekker gestart met elkaar!