Nieuws uit groep 7/8

donderdag 5 oktober 2023

De zevende schoolweek is alweer bijna voorbij.
In dit stukje kijken we terug en blikken we vooruit. Afgelopen dinsdag heeft voor groep 8 de PO/VO-avond plaatsgevonden. De leerlingen uit groep 8 konden deze avond langs verschillende kennismakingspresentaties komen van de middelbare scholen. Op de woensdagen in november staan de DOE-middagen op de verschillende middelbare scholen ook gepland. De inschrijving hiervoor staat inmiddels ook open, dus meld je gauw aan. Op 1 november start groep 8 met de B-toetsen. De leerlingen worden getoetst op de verschillende vakgebieden, zoals rekenen, begrijpend lezen en spelling. Deze toets is naar voren gehaald, aangezien de “Doorstroomtoets” ook al in februari plaats zal vinden.
Afgelopen donderdag zijn we met groep 7/8 naar Paleis het Loo geweest. De leerlingen hebben daar een les gehad over de “pronktuinen” van het paleis. De tuin, het ontstaan en de verschillende kunst- en bouwwerken zijn aan bod gekomen.
We zijn in groep 7/8 ook dit jaar weer goed bezig geweest voor de kinderpostzegelactie.  De teller staat op dit moment rond de 2000 euro! Geweldig! Het opgehaalde geld gaat dit jaar naar kinderen in Nederland met minder kansen door bijv. geld- of gezinsproblemen.
We zijn vorige week gestart met de nieuwe taalthema’s. Voor groep 7 is dit het thema “familie” en voor groep 8 het thema “televisie”. Groep 7 kijkt naar het beschrijven van familie, de bijbehorende woordenschat en we schrijven een familieverhaal. Groep 8 gaat aan de slag met het maken met de verschillende aspecten van televisie maken. Hoe maak je een programma interessant? Hoe schrijf je een goede aankondiging? De toets van deze thema’s zal plaatsvinden in de week na de herfstvakantie. Voor die tijd oefenen we in klas, maar thuis kan er ook geoefend worden.
Het thema van de week van de Mediawijsheid, 10 t/m 17 november, is #hierniet. Het gaat o.a. over online (pro)sociaal gedrag. Een onderdeel van deze week is de Mediamissie, een interactieve online game. Dit jaar gaat het verhaal over vier jongeren die nietsvermoedend op zomerkamp gaan. Daar treffen ze een strenge kampleider met een grote hekel aan alles wat met media te maken heeft. Als ze willen weglopen, blijkt dat hun leider het kamp zó beveiligd heeft, dat dit onmogelijk is! Lukt het de jongeren om de handen ineen te slaan en te ontsnappen?