Nieuws uit groep 7/8

donderdag 2 november 2023

Na de herfstvakantie zijn we weer lekker opgestart. Natuurlijk begonnen we allemaal op een ander plekje, want na de vakantie is het wisselmoment voor de nieuwe plekken. Vlak voor de vakantie hebben we de Estafette werkboeken de deur uitgedaan. We lezen nu een aantal keer in de week 20/30 minuten. Ook de juf/meester leest op dat moment een boek. Afgelopen maandag liep meneer Willem langs en die dacht dat de kinderen niet in de klas zaten. “Het is zo stil, het lijkt wel een bibliotheek,” aldus de meester.  Over de bibliotheek gesproken, de boeken in de klassenbieb hebben ook een update gekregen. We hebben nu een aantal hele series in ons bezit, bijvoorbeeld van de Grijze Jager en de serie van Floor. De leerlingenraad is ook actief geweest om te inventariseren welke boeken er gemist worden door de leerlingen. Dus wie weet welke boeken er de komende tijd nog meer bij gaan komen….
Rekenen, taal, spelling, Close Reading, Kanjertraining..een dag in groep 7/8 is snel gevuld, want wat kunnen deze leerlingen hard werken. Sinds deze week hebben we ook een groepsdoel, want sommige kinderen vinden het lastig om zich op hun eigen taak te richten. Als het een dagdeel goed gegaan is, krijgen we een ster in de pot. Deze pot hangt op het whiteboard. Wanneer de pot vol is, hebben we onze groepsbeloning verdiend. Dit is samen bedacht, 15 minuten extra naar buiten. Door het als groepsdoel aan te pakken hopen we dat de kinderen elkaar ook leren aanspreken op hun gedrag.
Deze week hebben we voor de Kanjertraining trouwens de KanVas lijsten ingevuld. Dit zijn 3 verschillende lijsten die de leerlingen zelfstandig digitaal invullen. Door deze vragenlijsten krijgen we een goed beeld van de sociale veiligheid/ klimaat in de klas. Ook zouden we dit kunnen gebruiken om de sociale opbrengsten aan de onderwijsinspectie verantwoorden. In combinatie met de docentenvragenlijsten geeft dit een mooi beeld en dat gebruiken we weer als uitgangspunt voor de Kanjerlessen.  Verder zijn de nieuwe Leerling in Beeld (Cito) toetsen zijn in volle gang voor groep 8. Zoals u wellicht weet is de Eind Cito-toets de  “Doorstroomtoets” geworden. Deze toets wordt afgenomen in februari. Om daarvoor nog een officieel toetsmoment te hebben, maken de kinderen van groep 8 de komende week de toets van taalverzorging, begrijpend lezen en rekenen. N.a.v. de toetsen kunnen we nog een periode aan de slag met de gestelde doelen. In januari zal het adviesgesprek plaatsvinden, maar hierover later meer.   Zoals u wellicht in de vorige Bundeling hebt gelezen is de week van de Mediawijsheid van 10 t/m 17 november. Het thema is #hierniet. Het gaat o.a. over online (pro)sociaal gedrag. Een onderdeel van deze week is de Mediamissie, een interactieve online game.
Groet 8 heeft aan groep 7 verteld hoe leuk deze Mediamissie vorig jaar was en daardoor hebben we er allemaal heel veel zin in!