Nieuws uit groep 7/8

donderdag 1 februari 2024

Groep 7/8 werkt hard door aan alle vakken. Bij Close Reading hebben we het gehad over het schilderij: Canal Grande met gondels” en de bijbehorende instructietekst.De einddoelen bij deze les waren:– Leerlingen begrijpen wat perspectief is en hoe Canaletto perspectief heeft gebruikt.– Leerlingen kunnen aan de hand van de instructiestappen in de tekst een tekening maken in perspectief en daarna reflecteren op de bruikbaarheid van de informatie in de tekst.Bij Close Reading ben je 3 lessen bezig met dezelfde tekst.  In de eerste sessie kijken we wat de tekst zegt. Deze keer hebben we gekeken naar het feit dat er verschillende soorten informatie in deze tekst staan. De tweede sessie kwam het perspectief aan bod, maar we hebben ook de kenmerken van een instructietekst besproken. We hebben gekeken welke kenmerken er in deze tekst werden genoemd. Ten slotte hebben we in de laatste sessie de betekenis van de tekst onder de loep genomen. We hebben aan de hand van stappen een tekening in perspectief gemaakt en we hebben gekeken naar de bruikbaarheid van deze instructietekst.

In de pauzes volgen wij het programma: “Wie is de Mol?” Iedere week doen wij een activiteit die gekoppeld is aan de uitzending. N.a.v. aflevering 3 zijn we aan de slag gegaan met de karakters van Lucha Libre en een pubquiz. Bij dit spel hoorde een impulsbeheersingsdoel: Ik denk na voordat ik iets doe of zeg. Het is mooi om te zien hoeveel lol de kinderen hebben tijdens deze gezamenlijke activiteit. Tegelijkertijd leren ze veel van en met elkaar! De pot staat inmiddels op €2450,00 en aan het eind van deze periode gaan we een “Wie is de Mol middagje houden”.

De vraagt blijft natuurlijk: WIE IS DE MOL?