Nieuws uit groep 7/8

donderdag 4 april 2024

Vorige week dinsdag stond het theoretisch verkeersexamen voor groep 7 op het programma.
Al vanaf groep 4 is verkeer een vast onderdeel in ons lesprogramma. Door middel van verschillende verkeerssituaties hebben de kinderen spelenderwijs de verkeersborden en de verkeersregels geoefend. Iedereen is voor dit theoretische onderdeel geslaagd!
Eind mei zal het praktisch verkeersexamen zijn. Voor de meivakantie zullen we de route delen en kan iedereen de route 1 of 2x oefenen. Dit is wel fijn, zodat je weet hoe je moet fietsen en waar je op moet letten. Tijdens het examen fiets je de route alleen en staan er langs de route vrijwilligers die kijken of je je goed aan de regels houdt.  Voorafgaand aan dit examen zullen ook de fietsen worden gecontroleerd, want om veilig deel te nemen aan het verkeer is een veilige fiets noodzakelijk. Hierover later meer informatie.

Verder zijn we met geschiedenis begonnen aan het thema: “Tweede Wereldoorlog”. Naast de prijzenkast in de hal, staat een boekenkastje met allerlei nieuwe boeken rondom dit thema. Ook hebben alle kinderen van onze klas een stripboek: “Het vuur van de bevrijding”.  De capitulatiebesprekingen van de Duitsers in 1945 in Hotel de Wereld in Wageningen en het ontsteken van het vuur van de vrijheid loopt als een rode draad door dit bijzondere boek heen.
De komende periode blijft dit stripboek op school, daarna mag het mee naar huis.
Afgelopen dinsdag kregen wij bezoek van meneer Reitsma. Hij vertelde over de oorlog in Apeldoorn en over de gebeurtenissen bij Villa Laag Buurlo.
Deze week hebben wij ook een start gemaakt aan de voorbereidingen voor de herdenkingsbijeenkomst op vrijdag 12 april bij Laag Buurlo. Wij zullen daar het verhaal van de villa in eigen woorden vertellen, een bloemetje leggen en ook een paar zelfgemaakte gedichten ten gehore brengen. Dit alles zullen wij tussen 11.00 en 11.30 uur uur doen.
Mocht u belangstelling hebben, kom gerust!