Nieuws van de Medezeggenschapsraad (MR)

woensdag 17 november 2021

Jaarlijks komen wij een aantal keer samen met de Medezeggenschapsraad (MR). Deze bestaat uit een personeelsgeleding en een oudergeleding. In dit stukje zal kort worden uitgelegd wat de Medezeggenschapsraad nou is en wordt de personeelsgeleding uit de MR aan u voorgesteld. In een volgende Bundeling zal ook de oudergeleding zichzelf voorstellen.

Jullie hebben de term Medezeggenschapsraad vast al wel eens voorbij horen komen. Maar wat is het nu precies? Iedere school hoort een MR te hebben. Deze bestaat uit personeelsleden en ouders. De MR praat met het schoolbestuur over onder meer de begroting van de school. Onze MR bestaat uit 3 personeelsleden en 3 ouders, waaronder ook onze voorzitter. Vaak geldt een zittingsduur van drie jaar. Het nieuwste MR-lid van IKC De Bundel is pasgeleden verkozen via een officiële verkiezing.

-De MR hoort jaarlijks de begroting en beleidsplannen van het schoolbestuur te ontvangen zodat het op de hoogte is van de hoofdlijnen van het onderwijsbeleid en weet hoe de school ervoor staat.              -De MR heeft instemmingsrecht op onder meer de onderwijskundige doelstellingen van een school. Dat betekent deze doelstellingen alleen met instemming door de MR kunnen worden opgesteld of gewijzigd. Instemmingsrecht heeft de MR ook bij plannen voor fuseren met een andere school, bij het vaststellen of aanpassen van het schoolreglement en het beleid dat de school heeft om ouders op school te laten helpen.                                                                                                                                                    -De MR heeft het recht het bestuur te adviseren over de hoofdlijnen van de begroting en over de aanstelling of ontslag van de schoolleiding, over nieuwbouw of een belangrijke verbouwing van de school. Medezeggenschapsraad (MR) | PO-Raad (poraad.nl)

De MR beslist dus samen over een aantal belangrijke zaken in goed overleg. Wist u trouwens dat u als ouder zijnde ook altijd de notulen kan opvragen en de agenda’s/vergaderingen openbaar zijn? De agenda’s staan op onze website. Wanneer u aanwezig bent bij het open gedeelte van de vergadering bent u toehoorder, er kan dus niet worden gereageerd.

Even voorstellen van de personeelsgeleding:

Michelle Rorije
Ik ben Michelle Rorije leerkracht van groep 3-4. Ik ben 29 jaar en ben erg gelukkig met mijn partner, dochter en baby op komst. Ik werk nu zes jaar op De Bundel met veel plezier. Ook zit ik nu drie jaar in de Medezeggenschapsraad namens het personeel.

Vera van Otterloo
Mijn naam is Vera van Otterloo (29 jaar), groepsleerkracht op IKC De Bundel van dinsdag t/m vrijdag. Op dinsdag sta ik voor groep 3-4, woensdag tot en met vrijdag voor groep 5-6. Dit is mijn tweede jaar als personeelslid in de MR. Vorig jaar was een gek jaar om voor het eerst te moeten starten, vanwege o.a. corona. Er hebben zelfs een aantal vergaderingen digitaal plaatsgevonden. Ik heb al een hoop nieuwe dingen geleerd en ben van plan om de MR cursus nog eens te gaan volgen, om nog meer kennis te vergaren. Helaas kan ik mijn zitting dit schooljaar niet afmaken. Dit komt doordat ik in blijde verwachting ben van mijn eerste kindje. Mijn partner en ik verwachten rond 7 maart 2022 een zoontje. Uiteraard zal mijn plek in de MR de rest van het schooljaar worden opgevuld door een vervanger. De eerst volgende vergadering staat volgende week weer gepland. We gaan hier weer een aantal belangrijke zaken bespreken, ik kijk er naar uit om met zijn allen weer spijkers met koppen te slaan.

Ellis Bollen
Voor diegene bij wie er bij mijn naam nog geen belletje gaat rinkelen wil ik mij graag even voorstellen. Mijn naam is Ellis Bollen, (bijna) 62 jaar, getrouwd en moeder van 3 volwassen zonen, oma van 3 kleinkinderen en een vierde op komst! Namens het team zit ik in de MR. Dit is mijn tweede jaar als lid. Daarnaast ben ik ook lid van de GMR personeelsgeleding. Ik ben nu inmiddels ruim 26 jaar leerkracht op De Bundel. Ik ben leerkracht van groep 1/2A en doe dit nog met veel enthousiasme.