Programma schoolmaaltijden

maandag 15 mei 2023

Goed eten, beter leren
Elk kind moet de kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Los van de plek waar iemand opgroeit of het inkomen van de ouders/verzorgers. In deze tijd veroorzaken de hoge kosten voor voedsel en energie bij veel mensen financiële zorgen. Het gebeurt steeds vaker dat leerlingen met honger in de klas zitten. Een gevulde maag is een voorwaarde om goed te kunnen leren. Zo kan een kind op school met volle energie en zonder stress aan de slag.

Eten voor leerlingen
De overheid werkt samen met het Jeugdeducatiefonds en het Rode Kruis aan een programma om te zorgen dat kinderen geen honger meer hebben op school. Dat heet het Programma Schoolmaaltijden. Scholen komen in aanmerking als minstens 30% van hun leerlingen uit een huishouden komt met een laag inkomen. Het doel is om in 2023 zoveel mogelijk kinderen en jongeren te helpen die dit het hardst nodig hebben. Het gaat om leerlingen op basisscholen en middelbare scholen.

Om mee te mogen doen met dit programma moet de school dus aan bepaalde eisen voldoen. Onze school voldoet hieraan en heeft daarom t/m december 2023 de toezegging om aan het programma Schoolmaaltijden mee te doen!

Vanaf dinsdag 16 mei zullen wij voor alle kinderen van school het 10-uurtje verzorgen. Zij krijgen dan een stuk fruit met iets daarnaast (denk aan bijvoorbeeld een kleine krentenbol, een ontbijtkoek enz…). Wij zullen dit zoveel mogelijk variëren. Daarnaast zullen wij ook weer melk gaan verzorgen om 10 uur. Het verzorgen van het 10-uurtje voor de kinderen doen wij in ieder geval t/m december 2023. Vanaf dat moment moet er opnieuw bekeken worden of wij als school voldoen aan de eisen die zijn gesteld voor dit programma.

U hoeft uw zoon/dochter vanaf dinsdag 16 mei geen 10-uurtje meer mee te geven. Voor het drinken van melk vragen wij weer een beker mee te geven in de tas. Wel blijft u zelf de lunch voor het overblijven meegeven aan uw zoon/dochter.

Meer informatie over het programma schoolmaaltijden kunt u vinden op de website https://schoolmaaltijden.nl